Vi har fokus på at hvalpens første besøg på klinikken bliver en tryg og god oplevelse

Hvalpens første besøg på dyreklinikken

Det første besøg hos dyrlægen

Et hvalpecheck er en grundig sundhedsundersøgelse som har det formål at konstatere din hvalps er sund og rask og alt er som det skal være. Samtidig får du information og rådgivning som kan hjælpe dig godt på vej med at opretholde din hunds sundhed og levestandard.

Hvalpecheck’et bliver dermed din sikkerhed for, at den hund du har købt hos opdrætteren, er sund og rask, uden alvorlige fejl – og klar til livet i sin nye familie.

Hvis vi i løbet af undersøgelsen skulle finde problemer med hundens sundhedstilstand, vil vi drøfte hvordan du skal forholde dig til det og om det er problemer man skal bede sin opdrætter om at tage ansvar for.

I undersøgelsen vil vi gennemgå og tale om:

• Pels og hudpleje og vejledning omkring allergi
  • Forebyggelse mod lopper og flåter med vejledning om hvordan man forebygger mod loppeangreb og flåter, samt rådgivning om hvilke sikre og effektive midler der findes til bekæmpelse.
  • Tandhygiejne vejledning om hvordan man kan hjælpe sin hund med god tandhygiejne og dermed kan undgå en række ofte forekommende sygdomme hos hunde.
  • Løbetid for tæver Hvis din hvalp er en tæve, drøfter vi spørgsmål i forbindelse med løbetid.
  • Neutralisering Vi informerer og vejleder omkring sterilisation for tæver og kastration for hanhunde.
  •  Vaccination, vi drøfter hvilket vaccinationsprogram der passer netop til din hund. Hvilke vaccinationer din hund har brug for, afhænger bl.a. af det miljø din hund skal være i. Eks. kræver det særlige vaccinationer hvis du skal have din hund med til udlandet.
  • Orm er meget ofte forekommende hos de fleste hvalpe. Vi drøfter hvordan man sikre sin hund mod orm og hvordan man kan behandle.
  • Mærkning i Danmark er det lovpligtigt, at hunde skal være mærket og registreret. Vi informere om de muligheder der er for mærkning og sørger for at registreringen i hunderegisteret er i orden.
  • Hundetræning og adfærd Information om muligheder for træning i lokal området.
  • Forsikring At sygeforsikre sin hund giver en hundeejer tryghed og mulighed for behandlinger uden yderligere økonomiske overvejelser, i tilfælde af sygdom. Vi rådgiver om mulighederne og de fordele der kan være ved en sådan beslutning.
  • Foder og ernæring vi drøfter hvorledes hvalpen bliver fodret og vi rådgiver om sundt og ernæringsrigt foder.

Vi undersøger også

Et Hvalpecheck tager altid udgangspunkt i den specifikke hunderace. Afhængig af racen kan der være områder og forhold som kræver særlig opmærksomhed.

Som standard indeholder et hvalpecheck følgende:

• Hvalpens øjne undersøges, øjelågenes udformning og om der er tåreflåd.
  • Øregange undersøges for betændelse /voksdannelse eller øremider.
  • I mundhulen efterses tandkød og mælketænder og der tjekkes for normal tandstilling.
  • Pels og hud efterses for skæl, sår, utøj eller mider og for konstatering af pelsens stand.
  • Der lyttes på hjerte og lunger for at undersøge hvalpens kredsløb.
  • Området ved endetarmen undersøges for evt. tegn på diarre og orm.
  • Der kigges på hvalpens benstilling og leddene bøjes igennem for at afsløre ømhed.
  • Efterser poter og negle, for lange negle bliver klippet.
  • Lymfeknuder der ligger lige under huden efterses, for at afsløre om der skulle være infektion.
  • Bugen mærkes efter for at konstatere om der er smerter
Sådan foregår et hvalpe sundhedscheck

Konsultation og undersøgelse varer cirka 30 min.

Når du kommer med din hvalp vil det sikkert være første gang den besøger os. Vi har fokus på at hvalpen skal føle sig tryg under besøget.

Vi giver hvalpen tid til at vende sig de nye omgivelser imens vi gennemgår en velkomst mappe I kan tage med hjem efter besøget, mappen indeholder en række relevante informationer og brochurer som I kan tage med hjem efter besøget.

Løbende gennem undersøgelsen er vi opmærksom på hvalpens adfærd og vi er ikke fedtede med godbidderne undervejs.

Inden selve undersøgelsen bliver hvalpen vejet. Når undersøgelsen er gennemført, udleverer vi en sundhedsattest.

Du vil også få en gratis prøve på foder med hjem, samt en rabatkupon til den første pose foder, såfremt du ønsker at bruge det foder vi forhandler på klinikken.

Undersøgelsens honorar

Kr. 590,00

Tillæg for vaccination (afhænger af vaccinationsprogrammet)

Tillæg for chipmærkning kr. 355,- og for registreringen i hunderegisteret kr.125,-