Tand- og mundhygiejne

Sunde tænder holder mange sygdomme af vejen

Mund og tandproblemer er en af de oftest forekommende lidelser hos hunde og katte. Årsagerne er typisk tandsten, tandkødsbetændelse eller smertefuld paradentose. Man ser også jævnligt knækkede eller revnede tænder. Dårlige tænder medfører dårlig livskvalitet for dit kæledyr.

Din hund eller kat kan også have tandpine

Og ofte kan de have det i lang tid uden at du opdager det, for det kan være svært at opdage! Hunde og katte holder ikke op med at spise når de har ondt, men lidelserne er meget smertefulde.

• Dårlig lugt fra munden
  • Mere savlen end vanligtyour
  • Tandkødet er rødt, ømt og hævet – tendens til blødning
  • Mere rolig end normalt – sover mere
  • Dyret bruger poten på munden eller glider hovedet over gulvet
  • Besværligheder med at spise sin mad
  • Gul/brune belægninger på tænderne

Tandproblemerne starter med ophobning af bakterielle belægninger (plak) på tænderne som omdannes til tandsten. Hvis tandsten ikke behandles, kan der opstå tandkødsbetændelse og sygdom i tændernes vedhæftning som kan betyde at tænderne falder ud og medføre orale infektioner.

Undersøgelse af mund og tænder er rutine ved det årlige sundhedscheck og giver stor sikkerhed for at din hund eller kat har god mundhygiejne uden smerter.

Sådan foregår en tandbehandling

Vi undersøgen hele mundhulen og tilstanden hos alle tænderne.

Sådan foregår det

• Hunden eller katten bliver lagt i fuld bedøvelse.
  • Vi fjerner tandsten med ultralyd. Vi måler også dybden af tandkødslommerne for at vurdere, om kæledyrets tænder sidder tilstrækkeligt fast.
  • Efter ultralydstandrensningen bliver tandsættet poleret med pudsepasta for at få glatte tænder, det forhaler ny tandsten i at dannes.
  • Hvis undersøgelsen viser at der er er løse tænder, bliver de fjernet så risikoen for infektion minimeres.
  • Tandrensning og polering foregår i bedøvelse.

Har din hund eller kat fået fjernet tænder, vil den få antibiotika og smertestillende behandling efterfølgende.

Før- og efter billeder

Tandbehandling-før-nyTandbehandling-efter-lille

telefon2Ring til os på telefon 49 14 27 74 og bestil tid hvis du har mistanke om at dit kæledyr har ondt i tænderne.