Vaccinationer foretages altid i forbindelse med et sundhedscheck

Vaccination

Er din hund eller kat beskyttet mod dødelige sygdomme?

Vaccinationer beskytter din hund og kat mod smitsomme sygdomme der i særlige tilfælde, kan være dødelige.

En hund eller kat som er vaccineret danner antistoffer mod den sygdom de er vaccineret mod. De dannede antistoffer og kæledyrets immunforsvar sikre den nødvendige beskyttelse mod sygdommen.

En vaccine kan ikke beskytte 100% mod en given sygdom.

Udsættes en vaccineret hund eller kat for en smittekilde, kan sygdommen derfor godt komme til udtryk. Man taler om at infektionen “bryder igennem”, men sygdomsforløbet er som regel ikke alvorligt og ender derfor ikke dødeligt.

Det er vigtigt at gøre sig klart, at hundens immunstatus/modstandskraft skal være høj, for at kunne modstå en eventuel smitte, også selvom hunden er vaccineret. Derfor er det vigtigt at sikre dit kæledyrs sundhedstilstand med et årligt sundhedscheck.

Hvilke sygdomme kan man vaccinere mod?

De typiske sygdomme man kan få vaccination mod er:

for hunde:

• Hundesyge, en dødelig virussygdom. Smittede hunde vil oftest have feber, næse- og øjenflåd, hoste, spisevægring, opkast og diarre.
  • Parvovirus, angriber primært tarmcellerne og de hvide blodlegeme
  • Smitsom leverbetændelse, er livstruende, men sjælden.
  • Leptospirer, er en gruppe af bakterier, som kan medføre invalidernde eller dødelig sygdom hos bla. hunde og mennesker.
  • Kennelhoste, (Parainfluenza) er en meget smitsom og generende lidelse. Kennelhoste er en multifaktoriel sygdom, dvs. at der er flere faktorer der spiller ind, som regel er det en kombination af virus, bakterier og miljø
  • Rabies, er en dødelig infektion som også kan smitte mennesker. Mennesker som bliver smittet kan behandles med serum.

for katte:

• Panleukopeni eller kattesyge rammer typisk katte under 1 år. Virus angriber tarmen, immunsystemet samt hjernevæv hos fostre
  • Chlamydia, det typiske symptom på chlamydia infektion er øjenbetændelse.
  • Feline leukæmi sætter kattens eget immunsystem ud af spillet. Den kan optræde som leukæmi eller som eller knuder i lymfekirtlerne
  • Rhinotracheitis eller felin herpes rammer de unge dyr hårdest. Oftest ses der akut nysen, herefter flåd fra næse og øjne, let feber
Hvor ofte skal min hund eller kat vaccineres?

Vaccination af hunde og katte vurderes individuelt efter den enkelte hund og kats smitterisiko, men som standard anbefaler vi følgende:

Hvalpe og Killinger

Hvalpe og killinger bør have 2 basisvaccinationer med en måneds interval. I de første par måneder vil de være beskyttet af antistoffer, som de modtager via råmælken fra tæven / hunkatten.

Fra 8 – 12 ugers alderen aftager denne beskyttelse, og derfor anbefaler vi, at man få foretaget den første vaccination, når hunden / katten er ca. 10 / 12 uger gammel og ca. 1 måned senere.

Voksne hunde og katte

Voksne hunde og katte bør have regelmæssig gen-vaccination for at opretholde den optimale beskyttelse.

De antistoffer, som er dannet i forbindelse med vaccinationen, falder med tiden, men der vil være individuelle forskelle, med hvilken hastighed dette sker.

Vi anbefaler derfor at din hund eller kat vaccineres hvert år. For at dyret kan blive vaccineret, skal det være sundt og raskt, derfor foretager altid vaccinationer i forbindelse med et sundhedscheck.

Vidste du at nogle forsikringsselskaber kræver en årlig vaccination, hvis din hund er sygeforsikret?

telefon2Bestil tid nu på telefon 49 14 27 74