Vaccinationer er vigtig beskyttelse

Vaccination af hunde og katte beskytter mod dødelige sygdomme

Er din hund eller kat beskyttet mod dødelige sygdomme?

Vaccinationer beskytter din hund og kat mod smitsomme sygdomme der i særlige tilfælde, kan være dødelige.

Vaccination beskytter din hund eller kat mod en række sygdomme som ellers ikke kan behandles.

Det er vigtigt at gøre sig klart, at hundens immunstatus/modstandskraft skal være høj, for at kunne modstå en eventuel smitte, også selvom hunden er vaccineret. Derfor er det vigtigt at dit kæledyr generelt er sund og rask og det kan du sikre med et årligt sundhedscheck.

Hvilke sygdomme kan man vaccinere mod?

Vaccinationer for hunde:

• Hundesyge er en dødelig virussygdom. Smittede hunde vil oftest have feber, næse- og øjenflåd, hoste spisevægring, opkast og diarre
  • Parvovirus er en sygdom der primært angriber angriber tarmcellerne og de hvide blodlegmer og symptomerne er blodig diarre
  • Leptospirer er en gruppe af bakterier, som kan medføre invaliderende eller dødelige sygdom hos bla. hunde og mennesker
  • Kennelhoste som også hedder Parainfluenza, er en meget smitsom og generende lidelse. Det er en multifaktoriel sygdom, dvs. at der er flere faktorer der spiller ind, som regel er det en kombination af virus, bakterier og miljø
  • Rabies, er en dødelig infektion som også kan smitte mennesker. Mennesker som bliver smittet kan behandles med serum

Vaccinationer for katte:

• Kattesyge som også hedder Panleukopeni, rammer typisk katte under 1 år. Virus angriber tarmen, immunsystemet og hjernevævet hos killinger.
  • Chlamydia er en infektion som typisk viser sig som symptomer på øjenbetændelse
  • Felin leukæmi sætter kattens eget immunsystem ud af spillet. Den kan optræde som leukæmi eller som knuder i lymfekirtlerne
  • Rhinotracheitis eller felin herpes rammer de unge dyr hårdest. Oftest ses der akut nysen, herefter flåd fra næse og øjne, samt let feber

Hvor ofte skal min hund eller kat vaccineres?

Vaccination af hunde og katte vurderes individuelt efter den enkelte hund og kats smitterisiko, men som standard anbefaler vi følgende:

Hvalpe og killinger

Hvalpen vil typisk være vaccineret hos opdrætteren inden du får den. Derefter bør hvalpe og killinger have 2 basisvaccinationer med en måneds interval.

For hvalpen anbefaler vi at man får foretaget den første vaccination ca.1 måned efter vaccinationen hos opdrætteren, dvs. når den er ca. 10 / 12 uger gammel og igen ca. 1 måned senere.

Hvis din killing ikke er vaccineret når du får den, skal den vaccineres første gang når den er ca. 10 uger og igen 1 måned senere.

Voksne hunde og katte

Voksne hunde og katte bør have regelmæssig gen-vaccination for at opretholde den optimale beskyttelse.

Vi laver en individuel vurdering om hvor tit din hund eller kat skal vaccineres, det afhænger af vaccinetypen og dyrets kontakt med andre dyr.

For at dyret kan blive vaccineret, skal det være sundt og raskt, derfor foretager vi altid vaccinationer i forbindelse med et sundhedscheck.

Vidste du at nogle forsikringsselskaber kræver en årlig vaccination, hvis din hund er sygeforsikret?