Det bedste tip til at undgå dårlig ånde hos hund og kat

Okseben til hunde_1Dårlig ånde hos hunde og katte er almindeligt men det er ikke naturligt at det skal være sådan. Selvom et kæledyrs ånde under normale omstændigheder ikke ligefrem dufter af violer, ligger man som kæledyrsejer som regel mærke til når det forværres.

Dårlig ånde er i langt de fleste tilfælde et symptom på et problem i mundhulen eller tænderne (i sjældne tilfælde kan årsagen stamme fra andre sygdomme). Der er flere muligheder for at forebygge og dermed undgå dårlig ånde hos din hund eller kat:[divider]

7 tips til at undgå dårlig ånde (og tandproblemer) hos hunde og katte

1. Til hunde: Giv din hund ben en gang om måneden. Det kan både tyggeben af tørret oksehud eller tørre benknogler fra slagteren. Når din hund gnaver i ben forebygger det belægninger og dermed tandsten.
  2. Børst tænder!
  3. Til hunde: Giv din hund tandrensende tyggeben
  4. Tilsæt ”frisk ånde” væske til drikke vandet
  5. Brug tandstensforebyggende foder
  6. Tjek tænder og tandkød regelmæssigt
  7. Få et tjek hos dyrlægen en gang om året (hvis du kommer til sundhedsundersøgelse er det inkluderet)[divider]

Men det bedste tip af dem alle er …

…… Tandbørstning!

Og det gælder for både hunde og katte. Vi har lavet en lille video på 4:46 minutter, hvor vi viser dig hvordan du børster tænder på dit kæledyr. I videoen demonstrere vi det på labradoren Valde, men råd og fremgangsmåde er den samme for katte.

Gratis tandtjek af hund og katte_1